Trening umiejętności społecznych (TUS)

TUS Kraków

Trening umiejętności społecznych (TUS) rekomendowany jest dla dzieci nieradzących sobie w relacjach społecznych oraz z wyrażaniem własnych uczuć, jak i mających całościowe zaburzenia rozwoju ze spektrum autyzmu. Organizowane są w małych grupach liczących minimum dwie osoby w podobnym wieku.

Celem zajęć podczas treningu umiejętności społecznych jest praca nad:

  • budowaniem i wzmacnianiem poczucia własnej wartości,
  • nazywaniem i wyrażaniem emocji,
  • komunikacją interpersonalną,
  • kształtowaniem umiejętności nawiązywania i budowania pozytywnych relacji,
  • wyrażaniem siebie poprzez swobodną ekspresję twórczą.

Trening umiejętności społecznych (TUS) to świetny sposób na rozwój w obszarze komunikacji, budowania relacji i radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Zaczynamy zawsze od prostych kroków, takich jak:

  1. Ćwiczenie empatii: Dziecko próbuje zrozumieć perspektywę innych osób, stawiając się w ich sytuacji i rozumiejąc ich uczucia i potrzeby.
  2. Rozwijanie umiejętności słuchania: Uważne słuchanie jest kluczowe w każdej rozmowie. Dziecko stara się słuchać uważnie i zadawać pytania, które pokazują zainteresowanie drugą osobą.
  3. Praktyka asertywności: Podczas zajęć uczymy wyrażać swoje myśli, uczucia i potrzeby w sposób bezpośredni i szanujący zarówno siebie, jak i innych.
  4. Rozwijanie umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej: Ćwiczymy mowę ciała, gesty, mimikę i ton głosu, aby lepiej komunikować swoje intencje i uczucia.
  5. Trening rozwiązywania konfliktów: Dziecko uczy się radzenia sobie z konfliktami w sposób konstruktywny, szukając kompromisów i rozwiązań win-win.
  6. Uczestnictwo w grupach: Zapraszamy do grupy, w której każdy uczestnik będzie mógł praktykować swoje umiejętności społeczne w bezpiecznej i wspierającej atmosferze.
  7. Analiza i samorefleksja: Regularnie analizujemy swoje interakcje społeczne, zastanawiając się, co poszło dobrze, a co można poprawić. Samorefleksja jest kluczowa dla rozwoju.

Należy pamiętać, że rozwój umiejętności społecznych to proces, który wymaga czasu i wysiłku. Regularna praktyka i otwartość na naukę są kluczowe dla sukcesu.

Kwestionariusz wywiadu dla Rodzica

Opinie rodziców na temat naszych zajęć TUS w Krakowie

Córka uczęszcza na zajęcia TUS do Pani Lucyny od 2 miesięcy i jest bardzo zadowolona. Po około miesiącu zauważyliśmy dużą poprawę w jej relacji ze starszym bratem, bardzo polecam! Zajęcia z Treningu umiejętności społecznych prowadzone są w bardzo przyjemnej atmosferze.

Wioletta, mama Natalii

Przed rozpoczęciem terapii TUS, mój syn miał duże problemy z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami, zajęcia u Pani Lucynki bardzo mu pomogły, polecam 🙂 Odnalazł także nowych kolegów w grupie rówieśniczej.

Anna, mama 11-letniego Norberta

Bardzo polecam, byliśmy z córką na spotkaniu konsultacyjnym w grudniu, wywiad związany z zachowaniem dziecka jest przeprowadzany w obecności dziecka, po przeprowadzonej obserwacji zaproponowano nam zajęcia TUS raz w tygodniu, z których jesteśmy bardzo zadowoleni. Córka lubi jeździć na zajęcia do Pani Lucyny i widać, że od tego czasu robi duże postępy w sferze emocjonalnej i społecznej.

Marta

Syn chętnie chodzi na zajęcia TUS, najlepsze zajęcia z jakimi mieliśmy do tej pory odczynienia, a trafiliśmy tutaj po 2 krotnej zmianie gabinetu. Gorąco polecam trening umiejętności społecznych u Pani Marceli.

Justyna Mróz

Wspaniałe miejsce, polecam wszystkim rodzicom, którzy nie umieją lub nie chcą pozostać sami bez wsparcia z emocjonalnością dziecka. Zarówno Trening Umiejętności Społecznych, jak również spotkania indywidualne z panią Lucyną w kilka miesięcy zmieniły u nas sytuację o 180 stopni. Dzieci uczą się radzić sobie z emocjami, a rodzice niczego nie muszą się domyślać czy szukać rozwiązań na własną rękę. Dziękujemy i serdecznie polecamy ♥

Aleksandra W.

Bardzo polecam zajęcia TUS, syn uwielbia tam chodzić, z niecierpliwością czeka na kolejne zajęcia. Zadowolone i uśmiechnięte dziecko, to najlepsza rekomendacja. Obie Panie prowadzące zajęcia widać, że wkładają bardzo dużo serca w zajęcia. Program zajęć jest zawsze dostosowywany do potrzeb bieżących dzieci.

Karolina, mama Szymona

Trening Umiejętności Społecznych w Krakowie - najczęściej zadawane pytania

Umiejętności społeczne to szeroki zestaw kompetencji, które pozwalają jednostce efektywnie funkcjonować w społeczeństwie. Obejmują one m.in.:

  • umiejętność komunikacji (werbalnej i niewerbalnej),
  • rozumienie i wyrażanie emocji,
  • współpracę w grupie,
  • asertywność i umiejętność wyrażania swoich potrzeb,
  • rozwiązywanie konfliktów,
  • empatię i rozumienie perspektywy innych osób.

Rozwój umiejętności społecznych jest kluczowy dla dobrostanu emocjonalnego dziecka. Dzieci, które potrafią efektywnie komunikować się i współpracować, łatwiej nawiązują przyjaźnie, lepiej radzą sobie w szkole i są bardziej odporne na stres. Brak rozwiniętych kompetencji społecznych może prowadzić do problemów w relacjach, a nawet obniżonej samooceny.

Trening Umiejętności Społecznych(TUS) jest skutecznym sposobem na wsparcie dzieci w nauce właściwych wzorców zachowań, rozwijaniu kompetencji interpersonalnych oraz zwiększeniu ich pewności siebie. TUS jest szczególnie polecany dzieciom, które mają trudności w relacjach rówieśniczych, borykają się z nieśmiałością, impulsywnością lub innymi problemami emocjonalnymi i społecznymi.

TUS jest dedykowany dzieciom i młodzieży, które doświadczają trudności w zakresie funkcjonowania społecznego. Wskazaniami do uczestnictwa w zajęciach mogą być m.in.:

  • trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji rówieśniczych,
  • brak pewności siebie w kontaktach społecznych,
  • nieśmiałość, wycofanie lub lęk społeczny,
  • impulsywność, problemy z kontrolą emocji i zachowań,
  • trudności w rozumieniu norm społecznych,
  • niska tolerancja na opinię innych lub krytykę,
  • trudności w pracy zespołowej i współpracy z innymi.

Przed dołączeniem dziecka do grupy przeprowadza się konsultację wstępną, która pozwala określić, czy TUS będzie odpowiednią formą wsparcia i do jakiej grupy dziecko powinno dołączyć. Dla każdej grupy tworzony jest oddzielny program zajęć, dostosowany do potrzeb, indywidualnych preferencji oraz umiejętności uczestników.

Czas trwania uczestnictwa w TUS zależy od indywidualnych potrzeb dziecka. Standardowy program obejmuje cykl 24-32 spotkań, jednak w przypadku większych trudności dziecko może uczęszczać na zajęcia przez dłuższy okres czasu. W Strefie Rozwoju Dziecka to rodzic (po konsultacji ewaluacyjnej z terapeutą) decyduje, czy trening TUS  już można zakończyć widząc znaczące efekty pracy, czy należy go kontynuować.

Regularność i ciągłość udziału są kluczowe dla skuteczności treningu. Im dłużej dziecko uczestniczy w zajęciach, tym większa szansa na utrwalenie nowych umiejętności i ich skuteczne stosowanie w codziennym życiu. Decyzję o zakończeniu udziału w TUS podejmuje rodzic, biorąc pod uwagę postępy dziecka. Terapeuci zawsze gotowi są udzielić podpowiedzi, poradnictwa i nakreślić proponowany plan działania z dzieckiem na najbliższy czas treningu umiejętności społecznych.

Grupowe zajęcia TUS odbywają się raz w tygodniu i trwają 50 minut. Taka częstotliwość pozwala na systematyczne rozwijanie i utrwalanie nowych umiejętności społecznych.

Terminy i godziny zajęć są ustalane indywidualnie z rodzicami podczas spotkania organizacyjnego, co pozwala na dopasowanie harmonogramu do potrzeb i możliwości uczestników.

Grupy na zajęciach TUS są tworzone z uwzględnieniem:
  • Wiek uczestników: Dzieci są przydzielane do grup wiekowych 4-6, 7-9, 10-12 oraz 13-15 lat, 16-18 lat, co zapewnia dostosowanie programu do etapu rozwojowego uczestników.
  • Podobieństwo trudności i potrzeb: Dzieci z podobnymi wyzwaniami w zakresie funkcjonowania społecznego są łączone w grupy, co sprzyja efektywności terapii.
Małe grupy, liczące od 4 do 8 uczestników, umożliwiają indywidualne podejście do każdego dziecka oraz tworzenie bezpiecznej i wspierającej atmosfery podczas zajęć.

Tak naprawdę zawsze pierwsze zajęcia dziecka w nowej grupie są swego rodzaju próbą. Dziecko poznaje nowe otoczenie, podejmuje próbę autoprezentacji, próbuje nawiązać pozytywne relacje, chce być zaakceptowane i czuć się bezpiecznie. To wszystko wymaga nie tylko pozytywnego nastawienia ale także i czasu. U nas w Strefie Rozwoju Dziecka jest możliwość odbycia próbnego miesiąca to jest 4 spotkań. Jeśli rodzice lub samo dziecko stwierdzi, że nie chce uczęszczać na zajęcia można dokonać wypisu i zrezygnować. Dzięki temu próbnemu okresowi rodzice oraz dziecko mogą poczuć się pewniej, zanim zdecydują się na kontynuację uczestnictwa w regularnych zajęciach.

Próbny okres treningu TUS jest tak samo płatny jak zajęcia właściwe.

Adaptacja do nowych zajęć może wymagać czasu. Jeśli dziecko początkowo wykazuje niechęć, warto:

  • Porozmawiać z terapeutą: Omówić obserwacje i wspólnie zastanowić się nad możliwymi przyczynami oraz rozwiązaniami.
  • Dawać dziecku wsparcie: Motywować i zachęcać do udziału, podkreślając pozytywne aspekty zajęć.
  • Monitorować postępy: Regularnie oceniać, czy zajęcia przynoszą oczekiwane efekty i czy dziecko czuje się komfortowo.

Trening Umiejętności Społecznych(TUS) w Strefie Rozwoju Dziecka odbywa się w pięciu grupach wiekowych: 4-6, 7-9, 10-12, 13-15 lat oraz 16-18 lat. Koszt pojedynczego spotkania wynosi 100 zł, a każde spotkanie trwa 50 minut. Terminy i godziny zajęć są ustalane indywidualnie z rodzicami podczas spotkania organizacyjnego.

Aby zapisać dziecko na konsultację wstępną, prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem +48 516 070 681, lub poprzez adres mailowy: pomocpedagoga.krakow@gmail.pl

W Strefie Rozwoju Dziecka płatność za zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych(TUS) odbywa się w formie miesięcznego abonamentu. Płatności są realizowane na początku każdego miesiąca.

Opłaty należy dokonać na numer konta firmy: 56 1160 2202 0000 0006 3209 2245

Tak, zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) są prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie i wiedzę w zakresie pracy z dziećmi. Trenerzy TUS to specjaliści, którzy ukończyli odpowiednie kursy i szkolenia z zakresu TUS lub są absolwentami studiów z psychologii, pedagogiki, terapii pedagogicznej.

Nasi trenerzy są profesjonalistami, którzy doskonale znają metody i techniki stosowane w Treningach Umiejętności Społecznych. Posiadają także umiejętności w pracy z dziećmi o różnych potrzebach – zarówno w przypadku dzieci neurotypowych, jak i dzieci ze spektrum autyzmu, ADHD czy innymi zaburzeniami rozwojowymi. Dzięki temu zajęcia są dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, a metody pracy są skuteczne i bezpieczne.

Podstawowe informacje na temat zasad zapisu dziecka na zajęcia oraz zasad płatności

Trening TUS obejmuje cykl około 24/32 spotkań. Podczas zapisu należy mieć na względzie, iż proces terapeutyczny powinien przebiegać systematycznie oraz zostać ukończony w pełnym wymiarze planowanych zajęć. Czas trwania pojedynczych zajęć to 50 minut.

Dokonując zapisu dziecka należy pobrać arkusz wywiadu dla rodzica , wypełnić go i odesłać na podany adres e-mailowy lub dostarczyć osobiście. O zapisie dziecka zostaną Państwo poinformowani telefonicznie.

Wpłaty za zajęcia TUS dokonywane są z góry, maksymalnie do 5 dnia opłacanego miesiąca. Opiekun dziecka opłaca ilość zajęć w danym miesiącu, w których zakłada, że będzie ono uczestniczyć. Kwotę należy przelać na konto bankowe 56 1160 2202 0000 0006 3209 2245 z tytułem, w którym powinno umieścić się informacje takie jak: imię i nazwisko dziecka oraz nazwę miesiąca opłacanych zajęć. Wpłaty należy dokonać po zapisie telefonicznym oraz po otrzymanej informacji zwrotnej o wpisie do konkretnej grupy.

Kwota wpłacona na dany miesiąc nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka. Dlatego ważnym jest by planować i zgłaszać nieobecności dziecka przed dokonaniem płatności za kolejny miesiąc zajęć TUS.

W przypadku odwołania zajęć przez terapeutę kwota za dane zajęcia zostanie zwrócona na Państwa konto, z którego dokonywane były poprzednie płatności lub zostanie przekierowana na poczet planowanych zajęć w następnym miesiącu.

Dokonanie zapisu dziecka na zajęcia TUS jest równoznaczne ze zapoznaniem się z powyższymi zasadami oraz ich akceptacją.